محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

توقف تدریجی مصرف جیوه

سازمان ملل از دولت‌ها خواست در زمینه توقف تدریجی مصرف جیوه، که سمی آلوده‌کننده برای سلامت انسان و محیط زیست است، به یک توافق دست یابند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، دفتر "برنامه محیط زیست سازمان ملل" (‪ (UNEP‬در نایروبی اعلام کرد بسیاری از کشورها اقداماتی را برای کاهش استفاده از این فلز بسیار سمی و انتشار آن در محیط زیست انجام داده‌اند، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود.
"آچیم اشتاینر" مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، واکنش جامع و قاطعی نسبت به چالش جهانی جیوه وجود ندارد که باید فوریت پیدا کند.
این درخواست برنامه محیط زیست سازمان ملل درحالی مطرح می‌شود که دولت‌ها و کارشناسان روز دوشنبه در "بانکوک" پایتخت تایلند برای بحث و تبادل نظر درباره راههای کاهش مصرف جیوه تشکیل جلسه دادند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل اعلام کرد، با وجود اینکه کشورهای ثروتمند مصرف جیوه خود را بطور چشمگیری کاهش داده‌اند اما در کشورهای فقیر همچنان از این عنصر در استخراج طلا استفاده می‌شود. قرار گرفتن در معرض جیوه می‌تواند به دستگاه عصبی، کلیه، مغز و جنین آسیب برساند.
اشتاینر گفت، دلیل موجهی برای صبر کردن وجود ندارد، برای تمام محصولات حاوی جیوه و فرایندهای صنعتی که از جیوه استفاده می‌شود جایگزین‌های عملی وجود دارد.
هرچند شورای حکام برنامه محیط زیست سازمان ملل ماه فوریه در زمینه توقف استفاده از جیوه به توافق رسیدند، اما پیمانی که الزام قانونی ایجاد کند تصویب نشد.

منبع: سایت مرجع متخصصین ایران

نظرات 1 + ارسال نظر
افسون یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:52

بطور جد آزبست و جیوه بایستی از چرخه مصرف حذف گردد.( فابل توجه مسئولان محترم)

افسون عزیزم... از نظرات بجای شما بسیار سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد