محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

استرالیا سومین تولید کننده گازهای کربن جهان

طبق گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، کشورهای توسعه یافته، مسئول تغییرات شرایط جوی میباشند. جمعیت کشورهای توسعه نیافته حدود 2.6 میلیارد نفر میباشد که از افراد کم درآمد و فقیر بوده و بیشتر تحت تاثیر گرمایش کره زمین، خشکسالی و بالا آمدن آب دریا قرار دارند.

به گزارش AAP، در اجلاس بالی که در حال برگزاری در اندونزی می باشد، کشورها ضمن محکوم کردن استرالیا به دلیل نپذیرفتن طرح ممنوعیت استفاده از گازهای گلخانه ای، فقدان تدابیر سیاسی را علت این مسئله دانست.

«کوین راد» نخست وزیر منتخب استرالیا ، در مراسم سوگند خود متعهد شده است که پروتکل پیمان «کیوتو» را در «بالی» به امضاء رساند. «راد» اعلام کرده است که استرالیا تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید گاز کربن خود را تا میزان ۶۰ درصد کاهش خواهد داد.

پروفسور «تونی مایکل» استاد دانشگاه ملی استرالیا، میگوید این گزارش ویژه سازمان ملل، صرفا مختص کشور استرالیا بوده است. "مسئله تغییر آب و هوا مرزی نمی شناسد. اثرات آن را نه می توان با ارتش مهار کرد، و نه با عقیده پیش برد. تغییر آب و هوا، با تاثیرات احتمالی خود بر هر گوشه ای از جهان، مسئله ایست که باید مورد خطاب جهانیان قرار گیرد."

گرمایش زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها‌ گردیده ‌است. در طول ۱۰۰ سال گذشته، کره زمین به طور غیرطبیعی ۴/۰ درجه سانتیگراد گرمتر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم ‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالیت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار موثر است و به گرم شدن کره زمین کمک می‌کند.

از سال ۱۸۸۰ اندازه‌گیری دمای هوای کره زمین آغاز شده‌است و تا کنون نیز ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی‌سابقه «گرم شدن» باشد. همچنین گفته می‌شود گرم شدن کره زمین، در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و طوفان‌های وحشتناک خواهد شد..

در مورد دلایل این پدیده، یکسری از تئوری‌ها بر تأثیر گاز‌های گلخانه‌ای بر این فرآیند مبتنی است و برخی دیگر فرآیندهایی نظیر فعالیت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین «فعالیت خورشید» را دلیل این پدیده می‌دانند. استناد این دانشمندان برای گفته‌های خویش، وقوع دوره‌های سرد و گرم در طول مدت زمانی است که از عمر زمین می‌گذرد.

به عقیده بسیاری از دانشمندان با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌توان این پدیده و اثرات منفی آن بر زندگی بشر را کنترل کرد.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
من همونم آره همون که میدونی سه‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 23:05

هزاران داوطلب و سرباز کره جنوبی پاک کردن سواحل آلوده به نفت را شروع کرده اند

مقامات کره جنوبی میگویند بامداد امروز، یکشنبه، با بستن آخرین حفره از سه حفره ای که در برخورد یک یدک کش با یک نفت کش عظیم در مخازن این نفت کش بوجود آمده بود جلوی نشت هزاران تن نفت خام بیشتر را به دریای زرد گرفته اند. از روز جمعه که این تصادف رخ داد تا امروز بیش از ده هزار تن نفت از نفت کش آسیب دیده که در پنج کیلومتری بندر ملیپو واقع در نود کیلومتری سئول پایتخت کره جنوبی لنگر انداخته بود به دریا نشت کرده است. مقامات کره جنوبی که از دیروز شاهد نزدیک شدن لکه های عظیم نفت به سواحل جنوب غربی کشور بودند در مورد خطری که صنعت ماهیگیری کره جنوبی با آن روبروست هشدار داده اند. امروز هزاران پلیس، سرباز، و جمعیتی از داوطلبان در یک مسیر هفده کیلومتری ار ساحل آلوده به نفت سیاه تلاش گسترده ای را برای پاک کردن ماسه های آغشته به این آلودگی آغاز کردند. وزیر امور دریائی کره جنوبی میگوید احتمالا بیش از یک ماه طول خواهد کشید تا آلودگی پاک شود. نفت کش حامل دویست و شصت هزار تن نفت خام بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد