محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

کاهش جمعیت پنگوئن ها در قطب جنوب

صندوق حیات وحش جهانی اعلام کرد گرم شدن هوا و ذوب یخهای قطب جنوب که محل تخم‌گذاری پنگوئن را از میان برده و منابع غذایی آنها را کاهش داده، موجب کاهش قابل توجه در شمار این حیوانات زیبای قطبی شده است. به گزارش رویترز از نوسادوآ در اندونزی، در این گزارش آمده است هوای شبه‌جزیره قطب جنوب با سرعتی پنج برابر متوسط سرعت گرم شدن بقیه جهان رو به گرمی می‌رود و این مساله روی زندگی چهار نوع پنگوین یعنی "پنگوین امپراتور"، بزرگترین و باشکوه‌ترین نوع پنگوین جهان، "جنتو"، "چین‌استرپ" و "آدلی"، اثر گذاشته است.
آنا رینولدز، معاون برنامه تغییر اقلیم جهان در صندوق حیات وحش، در بیانیه‌ای که درجریان گفت‌وگوهای زیست محیطی بالی انتشار یافت، گفت "پنگوین‌های قطب جنوب تاکنون راه درازی را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون به نظر می‌رسد که این گونه شاخص، که نماد قطب جنوب است، برای سازگار ساختن خود با آهنگ بی‌سابقه تغییرات اقلیمی، مبارزه‌ای فوق‌العاده دشوار در پیش دارند."

    

تصاویری از پنگوئن امپراتور

در این گزارش که تحت عنوان "پنگوئن‌های قطب جنوب و تغییر اقلیم" انتشار یافت، آمده است پوشش یخ روی آبهای غرب شبه‌جزیره قطب جنوب، در مقایسه با ۲۶سال قبل، چهل درصد کاهش یافته و همین امر باعث افت شدید در میزان ذخایر "کریل"ها یعنی سخت پوستان ریزی که خوراک اصلی پنگوین‌های چین استرپ و جنتو هستند، شده است. 
در ساحل شمال غربی شبه‌جزیره قطب جنوب، یعنی مکانی که گرم شدن هوا بیشترین سرعت را داشته است، جمعیت پنگوین‌های آدلی در طول
۲۵سال گذشته ۶۵درصد کاهش یافته است. شمار پنگوئن‌های چین‌استرپ در برخی گله‌ها ۳۰تا ۶۶درصد کاسته شده زیرا با کم شدن مواد غذایی، بسیاری از جوجه‌ها قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین برخی از گله‌های پنگوئن‌های امپراتور نیز در طول نیم قرن گذشته به نصف رسیده است.
گرم شدن هوا و وزش بادهای شدیدتر باعث می‌شود که پنگوین‌ها به ناچار جوجه‌های خود را روی ورقه‌های یخی که نازکتر و نازکتر می‌شوند، پرورش دهند که گاه این ورقه‌ها زمانی می‌شکنند که جوجه‌ها هنوز قادر به زندگی مستقل نیستند و باد شدید، تخم‌ها را به آب می‌اندازد. یخ‌های دریایی، میزان منابع غذایی قطب جنوب و در نتیجه، بقای پنگوین‌ها و بسیاری از دیگر گونه‌های زیستی را رقم می‌زنند. کاهش  میزان انتشار کربن عاملی در حفظ این گونه زیبای جانوری،‌موثرخواهد بود.

نظرات 6 + ارسال نظر
ابتکار سبز جمعه 14 دی‌ماه سال 1386 ساعت 15:56 http://greenebtekar.persianblog.ir

سلام
اول: او توجه و اظهار لطف شما بسیار ممنون
دوم: وبلاگ زی باو مطالب ارزنده ای در مورد محیط زیست دارید.
سربلند و پایدار باشید.

نرگس صفار جمعه 14 دی‌ماه سال 1386 ساعت 19:03

حضور مجازی سرکار خانم دکتر ابتکار در وبلاگ محیط زیست جهانی را به فال نیک گرفته و امیدوارم که بتوانم از تجربیات ایشان در زمینه امور محیط زیستی استفاده کنم

امیر مقدم شنبه 15 دی‌ماه سال 1386 ساعت 23:40 http://www.enviro-economics.blogfa.com

با سلام
مطالب بسیار قشنگ و جالبی ارائه کردید
من همیشه و هر روز می یام اینجا تا مطالب جدیدتون رو بخونم
ممنونم

خوشحالم که مطالب این وبلاگ به درد دوستای خوبم خورده.... اگر پیشنهاد یا انتقادی داشته باشید هم با آغوش باز پذیرام

زئوس یکشنبه 16 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:04

سلااام ببخشید این چند روز بیماری نگذاشت بیام تو وبلاگ
موفق باشید خانم مهندس

من که همیشه براتون دعا میکنم... امیدورام که زود زود خوب بشید.... غیبتتون تو وبلاگ کاملا مشهود بود..

فرشته سه‌شنبه 18 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:29

نرگس جان سلام
به شما به خاطر راه اندازی این وبلاگ بسیار با رازش و پر محتوا تبریک میگویم امیدوارم همواره موفق و پیروز باشید. از مطالب نوشتاریتان کاملا مشخص میباشد که برای این کار زحمت زیادی کشید ه اید. چون ماطالبتان بسیار روان ساده به روز و کامل است. و موضوعاتی که انتخاب کرده ا ید عالی است.مو فقیت شما ارزوی قلبی من میباشد. منتظر مطالب جدیدتان هستم. به خدا می سپارمتون.

afsoon شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 13:03

نرگس جان خسته نباشی تمامی مطالب عالی است و نمی توان گفت کدامیک بهتر است. امیدوارم همیشه موفق باشید.

عالی بودن مطالب، به خاطر ارزنده بودن فعالیت جهانی پیرامون محیط زیست و حفاظت از نعمتهای الهی است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد