محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

بازیهای سبز طی المپیک زمستانی ونکور کانادا

یونپ اجرای زیست محیطی بازیها را ارزیابی می کند

ونکور کانادا – 12 فوریه 2010، با آغاز بازیهای المپیک زمستانی در ونکور، ورزشکاران، تنها برای کسب مدال طلا به میدان نخواهند رفت - برگزار کنندگان مسابقات یکسری از اهداف زیست محیطی را برای ستارگان درنظر گرفته اند.

کمیته برگزاری مسابقات ونکور، با همکاری برنامه محیط زیست ملل متحد، از سه سال پیش تا به حال برای ارتقاء آگاهی های زیست محیطی و اجرای مثبت زیست محیطی رویدادهای ورزشی فعالیتهای مشترکی  می کند.

به این منظور دراکتبر 2007 و در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک برای اجرایی نمودن این برنامه های  زیست محیطی و در جهت توسعه پایدار یادداشت تفاهمی را امضاء نموده اند.

برگزار کنندگان المپیک با انتخاب فناوریهای پاک، به منظور به حداقل رساندن تأثیرات کربنی مسابقات، بر گسترش سیستم حمل و نقل عمومی، ایجاد ساختمانهای سبزبرای محل برگزاری مسابقات و تعدیل انتشار مستقیم کربن از مسابقات تمرکز کرده است.      

 

 

 

برخی از مشخصه های دوستدار محیط زیست المپیک، در مکانهایی مانند سرویسهای بهداشتی با کاهش جریان آب و استفاده از آب باران برای سیفونها، استفاده از سقفهای پوشیده  از چمن به منظور استفاده کارآمد از انرژی و ایجاد انبارهای جداگانه برای مواد زائد قابل کمپوست شدن، تعبیه شده است.

اجرای این اقدامات زیست محیطی  سبز، از طریق گزار ش ارزیابی زیست محیطی یونپ در اواخر 2010 منتشر خواهد شد.

ادامه مطلب ...

سال 2010، سال تنوع زیستی

یکسالی است که به قول جوانهای این دوره، " نافرم اسیر یکنواختی شده ام" با اینکه گاهی توسط برخی دوستان ناشناس، تهدید به بسته شدن وبلاگ و گاهی هم تشویق به نگارش مطلب جدید شده ام اما تا امروز که  وبلاگ آوای محیط زیست رو مطالعه می کردم، انگیزه جدیدی برای به دور انداختن تنبلی ها و شاید گرفتاریهای زیاد کاری نداشتم.

هربار به بهانه یکی  از وقایع زیست محیطی که در جهان رخ میدهد هوس نوشتن درمورد آن موضوع بسرم می زند اما تا به خودم می جنبم، رویداد بعدی هم از  دست میرود.

علی ایحال به بهانه اعلام سال تنوع زیستی از سوی سازمان ملل متحد، کشتی به گل نشسته محیط زیست جهانی را مجدد به آب می اندازم. بی شک آن چیزی که مرا از سکانداری آن مأیوس نخواهد کرد دستهایی است که از سوی شما در ساحل اقیانوس محیط مجازی، برایم تکان داده خواهد شد.

بدون شک آشنایی با اقدامات و تجربیاتی که تاکنون در سطح بین المللی برای حفاظت  از تنوع زیستی انجام گرفته است، می تواند گام مثبتی برای بومی سازی آنها در سطح کشور باشد. اگرچه شاید اکثر دوستداران محیط زیست با معاهدات بین المللی موجود آشنا باشند اما مرور کلی برخی بخشهای آنها، به منظور یادآوری و ایجاد تلنگر در طرح برنامه های جدید ملی خالی از لطف نخواهد بود. لذا در اینجا  مروری اجمالی به بخشهایی از  کنوانسیون تنوع زیستی خواهیم داشت. 

CONVENTION ON BIOLOGICAL DIVERSITY (CBD)

این با هدف حفظ تنوع زیستی ،استفاده پایدار از گونه های زیستی وسهیم شدن عادلانه وبرابر در منافع حاصل از کاربرد منابع ژنتیکی از جمله از طریق د سترسی مناسب به این منابع و انتقال صحیح تکنولوژی های مرتبط با در نظر گرفتن کلیه حقوق مربوط به آن منابع و تکنولوژی ها منعقد گردید.

آنچه که به طور واضح و روشن در متن این کنوانسیون به آن  اشاره و تأکید شده، عبارت است از :

        ارزش‌ ذاتی‌ تنوع‌زیستی‌ وارزش‌های‌ اکولوژیکی‌، ژنتیکی‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌، علمی‌، آموزشی‌، فرهنگی‌، بازآفرینی‌ وزیبایی‌ شناسانه‌ تنوع‌زیستی‌ واجزای‌آن‌ و همچنین اهمیت‌ تنوع‌زیستی‌ برای‌ تکامل‌ و حفاظت‌ از سیستم‌های‌ حفظ‌ حیات‌زیست‌ ،

        برخورداری حق حاکمیت  کشورهای‌ جهان‌ برمنابع‌ زیستی‌ خود و مسئولیت حفظ‌ تنوع‌ زیستی‌ و استفاده‌ پایدار از منابع‌ زیستی‌ ،

ادامه مطلب ...