محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

موتور جستجوی اینترنتی سبز

از این پس موتور جستجوگراینترنتی استرالیایی، به کاربران اینترنت در 14 کشور جهان این امکان را می‌دهد؛ تا با استفاده از امکانات این سایت و با کاشت درخت در تعدیل انتشار گاز کربن مشارکت کنند. موتور جست‌ وجوی اینترنتی Ecocho که چند روزی است که از راه‌اندازی آن می گذرد، مدعی است نخستین موتور جست‌ وجوی اینترنتی سبز جهان است.

این موتور که از فنآوری موتورهای جست‌وجوی گوگل و یاهو استفاده می‌کند، قصد دارد به ازای هر هزار جست‌وجویی که کاربران از طریق سایتش انجام می‌دهند با حمایت از کاشت دو درخت به جبران انتشار گازهای گلخانه‌ ای بپردازد. تیم مک دونالد (بنیانگذار Ecocho) ، با گوگل و یاهو برای دریافت درصدی از درآمد تبلیغات توافق کرده و از این پول برای خرید اعتبار تعدیل کربن از طریق برنامه‌ کاهش گاز‌های گلخانه ا‌ی دولتی NSW استفاده می کند.

 بر اساس این گزارش این موتور جست‌وجو در استرالیا، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و نه کشور دیگر راه‌اندازی شده است. در این سایت تعداد درختهای مورد حمایت و میزان گاز کاهش یافته  co2 ناشی از جستجوی اینترنتی نیز به نمایش گذاشته می شود.

شما می توانید از این پس از جستجوگر اینترنتی سبزwww.ecocho.com برای جستجوی مطالب خود استفاده نموده و در کاهش گازهای گلخانه ای سهیم باشید.

 

خبرهای ارسالی خوانندگان وبلاگ

 

آقای مهندس سلمان زلفخانی( کارشناس برق و بهینه سازی مصرف انرژی)- تهران

کشور چین بدلیل رشد شتابان اقتصادی در چند سال اخیر از درآمدهای مناسبی برخوردار شده است و بواسطه همین در آمدهای عالی اقدام به ساخت اماکن زیبا و مدرن می نماید ، نکته قابل تامل برای کشوری همچون چین ، آن است که بدلیل کمبود منابع انرژی(علی الخصوص انرژی های فسیلی) اقدام به ساخت اماکنی با مصرف انرژی کمتر می نماید و از اقلیم و نوع معماری مناسب بصورت همزمان بهره می برد . حال که ایام المپیک ۲۰۰۸ در راه است ، بهترین فرصت برای چین است که در عرصه جهانی عرض اندام نموده و رخ نمایی کند . یکی دیگر از اماکن ورزشی چین برای المپیک ۲۰۰۸ استادیوم فوتبال «لانه پرنده» است که ساختاری مشابه لانه پرندگان دارد.

البته کشور ما نیز در ایام بسیار دور دارای شاهکارهایی از این دست بوده است که بر همگان عیان است ، اما اکثر متخصصین و مهندسین امروزی ما متاسفانه آنها را به باد فراموشی سپرده اند.

خانم الهه باقری (کارشناس تاریخ) اصفهان

حالا که بحث چین اجازه دهید که من هم مطلبی در مورد تاریخ چین بنویسم .
چینی ها ملتی بزرگ و آنها را باید پدربزرگ شرق بدانیم و چین را بهشت تاریخ گزاران لقب داده اند و در هیچ یک از دور ه های تاریخ سرزمین چین و مردمش کم اهمیت و بی تاثیر در کل جهان نبوده اند . امروزه چین وسعتی به اندازه ی قاره ی اروپا و جمعیتی دو برابر تمام آن قاره را دارد و در ردیف کشورهای بزرگ صنعتی  قرار دارد و چین دارای تنوع جغرافیایی فراوان است و سه رودخانه ی بزرگ این کشور که از تبت سرچشمه می گیرد و ...

آقای علی نائینی (مترجم زبان انگلیسی)- تهران

سطح آب اقیانوس ها تا سال 2100 حدود یک و نیم متر بالا می آید. به نوشته روزنامه فرانسوی لیبراسیون، پژوهشگران اعلام کردند ذوب یخ ها و برف های قطبی و نیز گرمایش زمین می تواند سطح آب اقیانوس ها را تا پایان قرن هشتاد سانتیمتر تا یک و نیم متر افزایش دهد که این امر منجر به مهاجرت دهها میلیون نفر خواهد شد.

ادامه مطلب ...

معکب آبی،‌ ورزشگاه سازه ای سبز

استادیوم ورزش‌های آبی پکن، که برای المپیک 2008 آماده شده، دارای معماری شگفت‌انگیزی است و به خاطر نمای حبابی و شفاف، لقب مکعب آبی  را به خود اختصاص داده است.

این استادیوم،هفته قبل، پس از مدت‌ها ا نتظار گردشگران به روی آنان بازگشایی شد.

 

        

این ورزشگاه طوری طراحی شده است که در مصرف انرژی کارا باشد. پوسته حبابی، انرژی نور خورشید را جذب می‌کند و هوا و آب استادیوم را گرم می‌کند. هر حباب، فیلتری دارد که میزان پراکنده شدن گرما را تنظیم می‌کند. جنس این حباب‌ها از یک ماده شبیه تفلون موسوم به ETFE است. بنابراین این ورزشگاه سازه‌ای «سبز» و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود.

این استادیوم از آب بارانی که روی سقفش می‌بارد بعد از تصفیه، برای تأمین آب ورزشگاه استفاده می‌کند.
تخمین زده می‌شود که 150 تا 200 میلیون دلار هزینه، صرف ساختن مکعب آبی شده باشد.عملیات ساخت این استادیوم از دسامبر 2003 آغاز شد .در المپیک 2008، ورزشکاران برای گرفتن 42 مدال طلا باید در همین ورزشگاه رقابت کنند، ورزشگاهی که 6 هزار صندلی ثابت و 11 هزار صندلی موقتی دارد و طراحی خوب آن استفاده از این ورزشگاه را تا 40-30 سال آینده هم ممکن خواهد کرد.

تغییر ساعت رسمی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی

تغییر ساعت رسمی که در دنیا بعنوان یک اصل پذیرفته شده، مزایای بسیاری دارد به گونه ‌ای که حتی بعضی از کشورها به جای یک ساعت، زمان رسمی خود را ۲ تا ۳ ساعت تغییر می‌ دهند. در جهان این تغییر به این تعبیر شده است که نه تنها بعث صرفه جویی در مصرف انرژی بلکه باعث استراحت بیشتر مردم میشود، ضمن این که از یک سو مردم کار روزانه را هر صبح زودتر و با گذراندن یک خواب کامل شروع می ‌کنند و از سوی دیگر با صرفه‌ جویی در مصرف انرژی، ساعت کار نیروگاه‌ها به همان نسبت کم شده و طول عمر آنها اضافه میشود.

در دنیا پیرامون این تغییر ساعت یا  Daylight Saving مطالعات متنوعی انجام گرفته که علاوه بر مسلم‌ بودن صرفه‌جویی در مصرف انرژی، فوایدی نظیر کاهش تصادف اتومبیل و آسایش بیشتر مردم را با توجه به ازدیاد ساعت خواب (زود خوابیدن و زود بیدار شدن) به دنبال داشته است.

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد، از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب، مردم می‌توانند روزها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف نمایند. اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. بعدها برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند.

فناوری نوین جمع آوری و دفن دی اکسید کربن

 

ژاپن و استرالیا موافقت کردند تا به طور مشترک فن آوری نوین جمع آوری و دفن تمامی دی اکسید کربن تولیدی توسط کارخانجات تولید برق زمین گرمایی را مورد آزمایش قرار دهند.

به گزارش روز دوشنبه تلویزیون سراسری ژاپن (ان .اچ .کی )، گاز دی اکسیدکربن از جمله گازهای گلخانه‌ای درجهان است که موجب گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی در جهان می‌شود.

منابع مطلع گفتند که سه شرکت برق ژاپن از جمله جی پاور و شرکت -های برق استرالیا آزمایش فن آوری جدید در این زمینه را از سال مالی جاری را آغاز می‌کنند. (سال مالی ژاپن از روز سه شنبه آغاز خواهد شد.)

ادامه مطلب ...