محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

امضاء پروتکل کیوتو توسط استرالیا

 

کوین راد، مقام ارشد پیمان کیوتوی استرالیا میگوید، کشورش در نظر ندارد تا سال ۲۰۲۰ گازهای متصاعد گلخانه ای را به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهد. «راد» دیروز بمنظور امضاء پروتکل کیوتو ُ‌در سیزدهمین کنفرانس اعضاء کنوانسیون تغییرات آب و هوا در بالی اندونزی حضور یافت.

نیوز نت استرالیا نقل می کند که: «راس گرنوت» تحلیل گر و اقتصاد دان برجسته استرالیائی اعلام داشت که دولتش گزارش مفصلی را از نتیجه نشست کنفرانس بالی، در ماه ژوئن تهیه مینماید. او میگوید استرالیا هیچ تعهدی را در خصوص کاهش  ۲۵ تا ۴۰ درصدی گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۲۰ نمیدهد مگر آنکه تمامی کشورهای توسعه یافته آن را مشترکا بپذیرند.

   امضاء پیمان کیوتو اولین اقدام رسمی دولت جدید کوین راد و نمایانگر تعهدات این دولت در راستای مقابله با تغییرات جوی میباشد. دولتمردان استرالیایی معتقدند که کشور استرالیا، تا قبل از ماه مارس سال آینده یکی از اعضای فعال پیمان کیوتو خواهد بود.

اسناد مربوط به پروتکل کیوتو نود روز پس از امضاء مورد اجرا قرار میگیرد و بموجب این توافقنامه گازهای گلخانه ای استرالیا نباید در مقایسه با مقادیر سال ١۹۹۰ بیش از ۸ درصد افزایش داشته باشد. تائید پیمان کیوتو یکی از مهمترین وعده های حزب کارگر استرالیا به حساب می آمد که به مرحله اجرا در آمد.

 

 

این اقدام نخست وزیر استرالیا، آمریکا را که درحال حاضر تنها کشور توسعه یافته‌ای است که معاهده کیوتو را برای مقابله با انتشار گازهای کلخانه‌ای تصویب نکرده است، بیش از پیش در انزوا قرار خواهد داد.

معاهده کیوتو که تا سال ۲۰۱۲ معتبر است، به‌منظور کنترل و مهار انتشار کربن که عامل گرم شدن زمین شناخته شده، محدودیت‌های الزام‌آوری را برای کشورهای توسعه یافته تعیین کرده است.

راد گفت: "این نخستین اقدام رسمی دولت جدید استرالیاست که نشان‌دهنده تعهد دولت من به مقابله با تغییر وضعیت اقلیمی است."
دانشمندان از این اقدام دولت استرالیا، به عنوان گامی مهم و ارسال پیامی روشن برای واشنگتن یاد کردند.

"بری بروک" استاد مطالعات وضعیت اقلیمی در دانشگاه "آدلاید" گفت که این اقدام استرالیا هیچ بهانه‌ای برای آمریکا باقی نمی‌گذارد. اکنون، آمریکا که تنها کشوری است که معاهده کیوتو را امضا نکرد و به مسوولیت‌هایش پایبند نیست، بیش از همه در این زمینه مقصر است. دولت محافظه‌کار سابق استرالیا با این توجیه که معاهده کیوتو به اقتصاد کشور آسیب می‌زند، از امضای آن خودداری کرده بود.

اما ماحصل گزارش جدید تهیه شده از سوی دولت و محققان دانشگاهی استرالیا نشان داده است که اقتصاد این کشور می‌تواند با تبعات ناشی از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌راحتی مقابله کند.

راد با امضای معاهده کیوتو راه را برای نقش‌آفرینی فعالتر کشورش در مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در بالی هموار کرد.

مذاکرات بالی روز دوشنبه با هدف تعیین اهداف جدید مقابله با انتشار کربن تا سال ۲۰۱۲  آغاز شد و راد در صدر هیاتی مرکب از چهار وزیر کابینه جدید در این کنفرانس شرکت می‌کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
زئوس پنج‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:29

سلام عیلکم
دانشمندان اعلام کرده اند دمای کره زمین یک درجه گرمتر شده است و در پیش بینیهای صورت گرفته در مورد زمین به این نتیجه رسیده اند که در چند دهه یا هزار ساله دیگه کره زمین با دومین عصر یخبندان مواجه خواهد شد که یکی از دلایل آن میتوتند انتشار بی رویه گاز های گلخانه ای باشد
ضمنا تو ایران خودمون هم هم در مورد آب و هوا گروهی تشکیل شده به نام طرح ملی آب و هوا که اطلاعات بیشتر رو براتون تو روزهای آینده مینویسم
ضمنا منبع خواست بودین منبع این خبر واحد خبر شبکه ۳ سیما
من فکر کنم ترکیه هم پیمان کیوتو رو امضاء نکرده اگه اشتبا میکنم حتما بگین
موفق باشید خانم مهندس

و علیکم سلام
درسته ُ‌ترکیه و آمریکا از اون دسته کشورهایی هستند که هنوز این پروتکل رو امضاء نکردندُ‌ درخصوص طرح ملی آب و هوا که ذکر نمودید باید عرض کنم این طرح به صورت پروژه از سوی سازمان ملل متحد سالهاست در سازمان محیط زیست مستقر می باشد و مسئول گزارش دهی ملی به سازمان ملل در خصوص تغییرات آب و هوا ست.
از اینکه منبع خبر رو ذکر کردید ممنون.. انشاء الله در بخش جدیدُ‌ اطلاعاتی رو که دوستان ارسال می کنند رو روی صفحه اصلی استفاده خواهم کرد...... البته با اجازه شما

من همونم آره همون که میدونی(بالاخر جمعه 23 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 00:39

اروپا تهدید کرد درصورت شکست کنفرانس بالی، مذاکرات جوی برهبری آمریکا را تحریم می کند

مقام عالیرتبه اتحادیه اروپا در زمینه سیاست زیست محیطی، ایوو دِ بور (راست) در کنفرانس بالی اتحادیه اروپا با متهم کردن آمریکا به اینکه سد راه هدف گذاری برای کاهش عمیق آلودگی در کنفرانس تغییرات جوی جاری در بالی (اندونزی) شده است، تهدید کرد گفتگوهای ماه آینده به رهبری آمریکا در باره گرمایش زمین را تحریم خواهد کرد. نماینده عالیرتبه اتحادیه اروپا، آمبرتو روسا (رئیس سیاست های زیست محیطی پرتغال) که امروز (پنجشنبه) در اندونزی سخنرانی کرد، گفت اگر مذاکرات بالی به شکست بیانجامد، نشست کشورهای بزرگ اقتصادی جهان در ایالات متحده آمریکا بی معنی خواهد بود. اتحادیه اروپا و اکثریت ۱۹۰ کشور شرکت کننده در مذاکرات بالی خواهان تعیین هدفی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد هستند. ایالات متحده، کانادا و ژاپن مخالف تعیین چنین هدفی هستند. مقام عالیرتبه اتحادیه اروپا در زمینه سیاست زیست محیطی، ایوو دِ بور Yvo de Boer ، گفت بن بست پیش آمده بین آمریکا و اروپا این مذاکرات، که قرار است فردا (جمعه) خاتمه یابد، را به خطر انداخته است. رئیس هیات نمایندگی آمریکا در بالی، پائولا دوبریانسکی، گفت وی امیدوار است که هنوز وقت برای دستیابی به توافق و هماهنگی برای تدوین یک «نقشه راه بالی» وجود داشته باشد. منظور از این نقشه راه این است که تا سال ۲۰۰۹ دستورالعملی باشد برای مذاکرات آینده بر سر تهیه پیمان جانشین پیمان کیوتو. پیمان کیوتو، که در سال ۲۰۱۲ منقضی خواهد شد، کشورهای ثروتمند را مکلف می کند تولید گازهای گلخانه ای خود را، در مقایسه با میزان ۱۹۹۰، پنج درصد کاهش دهند. آمریکا از کشورهای بزرگ اقتصادی جهان خواسته است تا در ماه آینده برای مذاکره در مورد کاهش گازهای گلخانه ای در هاوایی گرد هم آیند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد